REGLER


HVEM KAN DELTAGE OG HVAD MÅ JEG DANSE?

Cph Open er en dansekonkurrence, hvor alle kan deltage uanset om man er en danseskole, efterskole, højskole, forening, ungdomsklub eller dansegruppe.

Til Cph Open kan man stille op med sit team/formation i Hip Hop og Showdance. Og et team må bestå af 5-30 dansere. Du kan ligeledes stille op i Solo/Duo Show eller Hip Hop - Eller Hip Hop Battle( KUn finalen)


CPH OPEN'S OPBYGNING

Cph Open består af 2 ranglister + den store FINALE iden 3.5

Hvordan foregår det til ranglisterne?

En rangliste består af to runder, så alle teams får lov til at danse to gange. Til at starte med skal alle Teams på scenen og vise deres shows i den indledende runde. I den indledende runde bliver alle Teams inddelt i den alder og kategori de har ønsket at stille op i. Udfra den indledende runde vil alle Teams få tildelt point af dommerne og disse point placerer hvert enkelte team i forskellige finalegrupper (mester, A, B, C, osv..). Herefter danses 2. runde hvor teamene i de forskellige finalegrupper dyster om 1. plads,, 2. plads, 3.plads, osv...

TEAMS: Opbygning af en rangliste (består af to runder):

1. runde: den indledende runde (teams dyster om at komme i M eller A, B, C osv.)
2. runde: der dystes i finalegrupperne (mester, A, B, C, osv.. om placering.)

Når en rangliste er færdig har hvert Team opnået en total score af de point de fik af dommerne i sidste runde. (finalen)

Placeringen = Giver en Score/placering på Ranglisten, der udsendes til alle

SOLO/DUO: SE AFVIKLINGEN UNDER PUNKTET SOLO

Når en rangliste er færdig har Deltager opnået en total score af de point de fik af dommerne.

Placeringen = Giver en Score/placering på Ranglisten, der udsendes til alle

Hvordan kommer man videre til den store FINALE

Når begge ranglister er overstået har hvert Team/Solo fået en total score fra begge ranglister og den højeste score et Team har opnået er den der tæller til finalen.

For at komme med til den store FINALE d. 3. maj, skal man:

TEAM:være en af de 10-12 Teams med højest score i den aldersgruppe (børn, junior eller voksen) og stilart (hip hop eller showdance) man stiller op i. 

Så føler du ikke at din totale score er høj nok efter 1. rangliste, er det smart at stille op til 2. rangliste. Du er velkommen til at deltage til begge ranglister for at se om du kan forbedre scoren!...Men du kan også "have is i maven" og se om din score er høj nok, når 1. rangliste er afholdt.

Antallet af hold/Solo, der går videre til finalen, afgøres ud fra hvor mange forskellige hold der har været tilmeldt i hver kategori, dvs. både til 1. og 2. rangliste. Alle hold placeres på "ranglisten" efter den placering man fik til enten 1. eller 2. rangliste. ER du med til begge Ranglister? så er det din højeste placering på aktuelle rangliste, der tæller. ANTAL HOLD/SOLO/DUO TIL FINALEN beregnes ud fra:

Unikke placering på Enten Rangliste 1 eller Rangliste 2 
TEAM:
2- 10   hold      = 8   Hold Til Finalen 
11-16  hold      = 10   Hold til Finalen 
17-25  hold     = 12  Hold til Finalen 

SOLO/DUO:
2- 10   deltagere      = 6   Dansere Til Finalen (er der under 5 ialt - tages alle med)
11-30 deltagere     =   8   Dansere til Finalen jvf ranglisten


FINALE afholdes den 3.5 hvor der dystes om pengepræmier for 75.000 kr.

BEMÆRK! Til Finalen den 3.5 - Danser alle og de 6 bedste TEAMS kvalificeres til at gå videre fra Semifinale til Finale. 


DOMMERE & BEDØMMELSE

Ranglisterne: Til de to ranglister kommer der til at være 7 dommere: 7 dommere i TEAM Konkurrencen og 3 dommere til Solo Hip Hop eller Show.

Finalen: Til en store FINALE  vil der være 7 dommere til at bedømme både Hip Hop og Showdance. 3 Special dommer til Battle samt 3 til show+hip hop


ALDERSKATEGORIER OG STILARTER

CPH-Open vil være inddelt i 4 forskellige alderskategorier:

  • Børn: 6-12 år
  • Junior: 13-17 år
  • Voksen: 18+
  • Grand Master 35+

OBS. Et team må maks. bestå af 2 dansere der tilhører en ældre alderskategori. 

  • Turneringen vil være inddelt i følgende kategorier:
    TEAM:
  • Stilart (Hip Hop og Showdance)
  • Alder (Børn, junior og voksen)  
  • I Hip Hop har vi også "Grand Master (senior)Gruppen

    SOLODUO:
    Show eller Hip Hop   Børn, Junior og voksen
    COACH vælger Star Division/ Pro Division
  • SOLO - Battle   2 grupper: Over/under 16 år
HVORNÅR ER MAN INDENFOR EN BESTEMT ALDERSGRUPPEN?

DISSE REGLER gælder for 2025 - 
Du må max have 2 dansere med, der tilhører en ældre alderskategori. Fylder du ex: 13 år efter CphOpen konkurrencerne er afhold (3.5.2025) er du stadigvæk 12 år og barn...

Vi henstiller dog alle coaches til, at sørge for en fair afvikling i de små rækker. Synes man børnene er på grænsen. Ryk dem opad


REGLER FOR DE ENKELTE STILARTER

REGLER - HIP HOP

LÆNGDE PÅ SHOW: 1,55-2.05 min.

REGLER FOR TEAMS:

  • Minimum 5 dansere og maksimum 30 dansere.
  • Fri påklædning.
  • Der må IKKE bruges rekvisitter.
  • Man må ikke benytte danseskolens navn/logo på tøjet.(holdnavnet må gerne stå på tøjet)
  • Holdnavnet skal være det sammen ved alle konkurrencerne
  • En danser må gerne stille op på flere hold, dog skal der betales gebyr for hvert hold personen danser på.
  • FRADRAG: på 5 point gives hvis overstående ikke overholdes.

Dommerne vil bedømme hvert kriterie ud fra følgende pointsystem:

0-2 = Under Gennemsnittet.
3-4 = Gennemsnittet.
5-6 = God.
7-8 = Meget god.
9-10 = Fremragende. 

Bemærk at dommerne må bruge trin point på 0,5 og 1 til overstående skala.

TEAMS VIL BLIVE BEDØMT UD FRA FØLGENDE KRITERIER:

1. Teknik & Udførelse:

  • Udførelse af bevægelsene inden for Hip Hop & Urban Genrene.
  • Koreografiens opbygning.
  • Synkronitet.
  • Brug af niveauer.
  • Dynamik og koreografiens sværhedsgræd.

Det er her dommerne vurderer de Hip Hop- & Urban teknikker i har valgt at vise i jeres show.

Vi anerkender 8 grundlæggende stilarter inden for Hip Hop & Urban dance (Hip Hop, Popping, Locking, Breaking, House, Dancehall, Waacking, & Vogue).
Der er ikke et minimum for hvor mange stilarter du har med i dit show. Så du behøver ikke at udføre alle stilarter. Kvalitet frem for kvantitet.

Det er her dommerne vurdere niveauet ud fra holdet udførelse af trin. Dette betyder at den koreografi, du beslutter at udføre, som ikke nødvendigvis skal inkluderer grundlæggende Hip Hop & Urban Genre teknik, kan score point for dig baseret på holdet færdigheder i showet. (Synkronitet, er danserne ens, i samme timing. Bliver der brugt forskellige niveauer under showet. Er der dynamiske mønstre under udførelsen af trinene.)

2. Kreativitet:

  • Originalitet.
  • Koncepter / temaer.
  • Musikalitet.
  • Musikvalg. 

Udover at fokusere på kvaliteten af dit show, ønsker vi med dette kriterie, at skubbe din kreativitet til det næste niveau. Om det så måtte være tema’er eller koncepter for showet eller originalitet i de trin i bruger eller valg af musik. Alle disse kvaliteter vil være med til at vise den kreativitet jeres show har.

HUSK at kreativitet kan også være overgangene i jeres formationsskift, den måde i har staget jer selv på, samt jeres brug af musikken (får i bragt musikken til livs)

3. Performance:

  • Udstråling.
  • Energi.
  • Er fremførelsen overbevisende.

Det er her dommerne vil vurdere holdets udstråling, energi og om holdet er overbevisenede. Kommer i udover scenekanten og kan man mærke jeres energi udover scenen? Er i overbevisende, bevarer i karakteren og fortællingwn hele vejen igennem jeres show? Dybest set, hvordan holdet bringer liv til showet.

4. Stagecraft:

  • Formationer
  • Overgange
  • Danserenes position
  • Brug af scenen 

Det er her dommerne vurderer om holdet udnytter scenen under showet.

Er formationerne tydelige samt er der et flow i overgangene til de næste formationer. Er placeringen af de enkelte dansere skarpe for at få formationerne til at fremstå som de skal. Udnytter holdet hele scenen undershowet for at skabe en mere dynamisk performance.

REGLER - SHOWDANCE

LÆNGDE PÅ SHOW: 2.00-3.00 min.

GENERELLE REGLER FOR SHOWDANCE:

  • Påklædningen skal være fittet, altså alders passende.
  • Danserne danser til deres eget musik
  • Showet skal have et tema. Det vil sige at det enten skal være en fortælling, et emne eller en film. Det er vigtigt at der er en rød tråd igennem hele showet.
  • I showdance må der danses show, moderne, Contemporary, jazz, musical og ballet. 
  • Holdnavnet skal være det sammen ved alle konkurrencerne

    Opdaterede ekstra punkter:
    (gældende for sæson 2024-2025)

    Der må gerne bruges rekvisitter & kulisser (Så længe de kan blive sat op/ind på gulvet på under 15-20 sekunder, samt at de kan komme igennem en normal dørramme)- Du har ansvaret for, at have hjælpere nok til dette(du må godt benytte forældre til hjælp). Vi er på forskellige forestillingssteder, og scenen kan være fritstående - i såfald skal du have hjælper nok til at løfte den ind på scenen
  • Vi elsker glimmer - men det skal sidde fast. Ved overdreven brug af glimmer der giver ekstra oprydning imellem nummerne kan udmunde i minuspoint

TEAMS:

  • Minimum 5 dansere og maximum 30 dansere.
  • Fri påklædning.
  • Man må ikke benytte danseskolensnavn/logo på tøjet..(holdnavnet må gerne stå på tøjet)
  • En danser må gerne stille op på flere hold, dog skal der betales gebyr for hvert hold personen danser på. 
  • Holdnavnet skal være det sammen ved alle konkurrencerne

Dommerne vil bedømme hvert kriterie udfra følgende pointsystem:

0-2 = Under Gennemsnittet.
3-4 = Gennemsnittet.
5-6 = God.
7-8 = Meget god.
9-10 = Fremragende. 

Bemærk at dommerne må bruge trin point på 0,5 og 1 til overstående skala.

TEAMS VIL BLIVE BEDØMT UD FRA FØLGENDE KRITERIER:

1. Teknik & Udførelse:

  • Udførelse af bevægelsene- Koreografiens opbygning.
  • Synkronitet.
  • Brug af niveauer.
  • Dynamik og koreografiens sværhedsgræd.

Det er her dommerne vurderer om udføreselen af teknikken er korrekt inden for de stilarter du har valgt at vise i dit show.
Der er ikke et minimum for hvor mange stilarter du har med i dit show. Så du behøver ikke at udføre alle stilarter. Kvalitet frem for kvantitet.

Synkronitet, er danserne ens, i samme timing. Bliver der brugt forskellige niveauer under showet. Er der dynamiiske mønstre under udførelsen af trinene.

2. Kreativitet:

  • Originalitet.
  • Koncepter / temaer.
  • Musikalitet.
  • Musikvalg. 

Udover at fokusere på kvaliteten af dit show, ønsker vi med dette kriterie, at skubbe din kreativitet til det næste niveau. Om det så måtte være tema’er eller koncepter for showet eller originalitet i de trin i bruger eller valg af musik. Alle disse kvaliteter vil være med til at vise den kreativitet jeres show har.

HUSK at kreativitet kan også være overgangene i jeres formationsskift, den måde i har staget jer selv på, samt jeres brug af musikken (får i bragt musikken til livs).

3. Performance:

  • Udstråling.
  • Energi.
  • Er fremførelsen overbevisende.

Det er her dommerne vil vurdere holdets udstråling, energi og om holdet er overbevisenede. Kommer i udover scenekanten og kan man mærke jeres energi udover scenen? Er i overbevisende, bevarer i karakteren og fortællingwn hele vejen igennem jeres show? Dybest set, hvordan holdet bringer liv til showet.

4. Stagecraft:

  • Formationer
  • Overgange
  • Danserenes position
  • Brug af scenen 

Det er her dommerne vurderer om holdet udnytter scenen under showet.

Er formationerne tydelige samt er der et flow i overgangene til de næste formationer. Er placeringen af de enkelte dansere skarpe for at få formationerne til at fremstå som de skal. Udnytter holdet hele scenen undershowet for at skabe en mere dynamisk perfomance.

Stenlund Dans ApS
CVR: 42876720
Enghavevej 30
1674 Kkb V

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.


Her kan du betale med dankort, VISA eller Mastercard.

Dankort
VISA
Mastercard